Шаманизъм
Ако престана да пея – ще се разболея,
Сънищата ми няма да знаят къде да отидат,
И ще се разразят като буря в съзнанието ми,
Ще остарея много по–бързо,
И всички ще ме съжаляват,
И накрая за какво ще е послужило всичко това …
За какво?
Част от текст от напев на племето Инга – Южна Колумбия
Шаманизмът би трябвало да се разглежда в антропологичен, философски и историко-културален план. Това налага разбирането и дълбокото изучаване на този вид практики, които са повлияни основно от географските райони в които се намират населяващите ги „трибу” или племена.
Когато назовем думата „Шаман“, не можем да се сещаме само за Централна или Южна Америка, Сибир или Навахо. Днес сме свидетели на широк спектър на този вид религия и култура, която се практикува в Европа, Африка, Азия, Австралия, Нова Зеландия и др. места по света.
Думата „Шаман“, преминавайки през все пак тесни метаморфози, е успяла да запази краткото си значение като: лечител, този който знае, маг и т.н., но аз възприемам по много по-изяснен начина, по който ги нарича Карлос Кастанеда – „Човек на знанията“. Тези знания по един или друг начин позволяват на шамана да влиза в пряка връзка чрез своите астрални пътувания със силите на природата, духове на предци, животни, и по този начин той изиграва важна роля и се въплъщава като основен посредник между видимия и невидимия свят.
Ролята на шамана включва такива действия като: предсказвач на времето, интерпретатор на сънища, космолог, визионер, поет, певец, съхранител на традициите, наратор, лечител на духа, и не на последно място – шамана се явява и като мощен миротворен инструмент за запазване на социалния мир, бит, култура и закрилник на повереното му племе.
Шаманизмът се базира върху перфектното владеене на „АКСИС МУНДИ” – състоянието на транс или екстаз, което се описва най-често като Шаманско пробуждане или Магически полет, което се състой най-често във взимането на психотропни растения или друг вид етеогени, които са и връзката на шамана с духовете, боговете или демоните. Това също може да се разглежда и като начин за ясновидство, чуване на гласове, които улесняват ориентацията и информацията за дадено лечение или духовно израстване, което ще се постави с абсолютна солидарност в услуга на племето или така нареченото ТРИБУ.
Освен всичко това добавянето на тамбури, диддириджута, ток-ток или всякакви традиционни такива, се явяват като уникални по рода си инструменти за подпомагане достигането на също определен вид транс, който от своя страна изменя честотите в биополето и мозъчните вълни – освобождавайки и давайки свобода на съзнанието, което единствено може да се контролира от практикуващият шаман.
От огромно значение се явява и фолклорният визуален аспект на шамана, чрез който се изразява йерархичният му статус. Перата се считат като духовното мистури за отваряне на астрала, без да бъде наранена или или обидена природата в която са въплътени всички тайнства и е дом на предците и духовете. Костните амулети окачени на врата, бедрата, кръста или по самата шаманска корона са символ на силата олицетворявана и идеализирана чрез тези животни. И не на последно място носенето на специфични билки и треви в ежедневието на шамана, както и опушването им на зазоряване са мощен магически атрибут за защита и определен вид благодарност към силите на природата.
Шаманските практики са изключително многобройни и почиват на сериозен антропологичен синтез. Независимо на кое географско място се извършват, крайната цел е освобождаването на страдащият от лоши сили, болести; даваща просперитет, лесно ловуване и изхранване, умилостивяване на природните сили и хармония между видимия и невидим свят.
На последно място искам да вмъкна и НЕО-ШАМАНИЗМА в движението НЮ ЕЙДЖ.
Напоследък Нео-шаманизма, с доста високо темпо започва да си присвоява идеи от традиционния шаманизъм така, както вярвания и практики от даден религиозен културен стил на различни племена, при което и с логична острота същите тези традиционни шамани осъждат този вид практики като вмешателство в културата и традиционното им наследство. Определени езотерични и окултни кръгове се опитват да пресъздадат шаманизма в модерна форма на нововъведена религия, ползваща синтезирани практики, ритуали и енерго-информационни структури на много високи нива, което автоматично прехвърля Нео-шаманизма в категория Меташаманизъм.